Därför ska du inte arbeta med SEO

by marketingMartin on 10 april 2010

Ni som känner mig vet att jag är ruskigt förtjust i sökmotoroptimering (SEO) och att jag länge och engagerat kan prata om Google, dess algoritmer och hur och varför man bör arbeta med SEO. Det är dock bra att med jämna mellanrum rannsaka sig själv och idag tänkte jag därför göra ett experiment och försöka tala emot mig själv (!) genom att ta upp de faktorer eller invändningar som talar emot att arbeta med SEO. Visst låter det spännande?!

Sökmotoroptimering är en kontinuerlig investering

Att arbeta seriöst med SEO är resurskrävande. Det kräver även kontinuerliga insatser för att inte tidigare arbete ska förlora i värde. SEO går faktiskt inte ut på att hamna överst i SERP:en. Det handlar om att stanna där. För det krävs kontinuerlig tillökning av innehåll, inlänkar och förbättringar och samtidigt göra det bättre än alla jagande konkurrenter. Min poäng är att det inte alltid är värt det. Det handlar hela tiden om en avvägning om värdet av att ligga överst eller högt på Google i förhållande till de pengar och den tid som läggs på sökmotoroptimering. Om ekvationen inte går ihop ska du inte arbeta med SEO (alternativt arbeta med det på ett annat sätt). Klassisk ROI helt enkelt.

Det finns inga som helst garantier

Det finns inga garantier när det gäller SEO. Jag säger det igen; Det finns inga garantier när det gäller SEO. Det finns inget SEO-företag i hela världen som kan garantera en förstaplats på Google. Om de påstår något sådant så ljuger de eller saknar kunskap. När du betalar mitt eller någon annans företag som arbetar med SEO så betalar du vanligtvis för att de ska gå igenom din hemsida och komma med förslag på förbättringar med hänsyn till struktur, kodning, internlänkning, konkurrens och innehåll samt arbeta fram strategier och förslag för att få fler inlänkar. Du betalar och hoppas sedan på att SEO-byrån har koll på vad de gör och hoppas på bästa möjliga resultat. Gör dom fel kan du istället hamna i något av Googles filter och därmed tappa i ranking eller i värsta fall helt sluta ranka. Beroende på konkurrens, åtgärder och resurser kommer du få olika utfall av dina SEO-investeringar. Men det finns som sagt inga garantier. Tycker du det känns läskigt ska du inte arbeta med SEO.

”Du manipulerar systemet”

Av personer som inte själva arbetar med SEO men som ändå vet vad jag jobbar med får jag ibland höra att jag ”manipulerar systemet” (ibland med underton om att det skulle vara fel eller oetiskt). Innan jag talar om huruvida detta stämmer vill jag förtydliga lite om ”systemet”:

Google vill som bekant presentera så relevanta sökresultat som möjligt för sina användare, annars skulle folk inte använda deras sökmotor och då skulle de inte kunna tjäna 46 miljarder kr årligen på sina sponsrade länkar. Till sin hjälp har Google en superhemlig algoritm (som i sin tur består av flera superhemliga algoritmer). Google försöker hela tiden förbättra denna algoritm för att kunna presentera allt mer relevanta sökresultat och hålla konkurrenterna på avstånd.

Vi sökmotoroptimerare försöker lista ut hur denna hemliga algoritm fungerar (samtidigt som den hela tiden ändras och till viss del tycks innehålla en slumpvariabel) och gör ändringar på de sajter vi vill optimera. Så visst kan man säga att vi försöker manipulera systemet. Men saken är den att jag inte tycker att det skulle vara omoraliskt eller fel att göra det. Min syn på sökmotoroptimering är att jag underlättar för sökmotorerna att bättre förstå, tolka och indexera de sajter jag arbetar med. Min optimering hjälper helt enkelt Google att presentera ett mer relevant sökresultat till sina användare.

Det finns säkert invändningar mot mitt sätt att se på sökmotoroptimering. Och vad som är det mest relevanta sökresultatet är en mycket intressant fråga. En ännu mer intressant fråga är vem som bestämmer vad som är det mest relevanta sökresultatet. Är det jag, du, majoriteten eller ett amerikanskt stort börsnoterat aktiebolag som börjar på G? Känner du att du ”lurar systemet” och mår dåligt av det är kanske sökmotoroptimering inte rätt marknadsföringsmetod för dig.

Ps. För dig som vill läsa mer om Google och dess algoritm rekommenderar jag denna suveräna artikel från Wired.

SEO kan skada användarvänligheten

På denna punkt ger jag mig innan jag själv har hört argumenten varför man inte bör arbeta med SEO. Det finns hur många sajter och blogginlägg som helst som jag läst som helt eller delvis har förstört användarvänligheten eller användarupplevelsen på grund av SEO. Det kan handla om allt från onödigt långa texter, irriterande många upprepningar av sökordet eller söktermen som sajten eller blogginlägget vill ranka på, framkrystade och onaturliga ankartexter, filnamn och alt-texter som inte har något som helst med bilden att göra. Även detta blogginlägg lider medvetet eller omedvetet av SEO-sjukan (gissa vilken eller vilka termer jag försöker ranka på). Viss SEO är dock enligt min mening bra och underlättar för sökmotorerna att förstå vad texten eller sidan handlar om. Men överanvänd det inte, då blir det bara krystat och Google kommer för eller senare straffa dig. Följ Anna Ankas råd: ”Don´t Fuck Up!”.

Sökmotoroptimering är en passiv form av marknadsföring

Ni som läst en bok av marknadsföringsgurun Kotler eller har grundläggande kunskaper i marknadsföring känner säkert till begrepp som push och pull. Sökmotoroptimering får anses som en pull-metod när det gäller marknadsföring då du bara når de människor som aktivt söker (pull) efter en lösning på sina problem eller redan vet vad de är ute efter. Har du en helt ny produkt eller tjänst på marknaden spelar det ju ingen roll om du ligger etta på Google eftersom ändå ingen kommer söka efter din vara eller tjänst, helt enkelt på grund av att ingen känner till den. I dessa fall lämpar det sig bättre med att arbeta med andra metoder för att istället pusha/trycka ut ditt budskap. En sökresultat i Google väger inte heller lika tungt som en rekommendation från en person i ditt Twitter-flöde.

Sammanfattningsvis vill jag säga att bra sökmotoroptimering funkar, det är inte oetiskt, det bör göras med lite känsla, men att det i vissa fall inte lönar sig att arbeta med SEO och ibland kan vara bättre med andra marknadsföringsåtgärder. Jag har säkert även missat flera faktorer eller situationer då man inte ska arbeta med SEO. Dem vill jag att du upplyser mig och andra om genom att skriva en kommentar.

Sprid peace, happiness och denna artikel via:
  • Facebook
  • TwitThis
  • Pusha
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Bloggy
  • del.icio.us
  • Maila artikeln!

{ 2 trackbacks }

Tweets that mention Därför ska du inte arbeta med SEO -- Topsy.com
10 april 2010 kl. 17:19
Sökmotormarknadsföringens löpande arbete
12 april 2010 kl. 07:52

{ 5 comments… read them below or add one }

SuperAndy 13 april 2010 kl. 20:31

Stabilt & bra inlägg Martin

Nabil 28 oktober 2010 kl. 10:07

Kul och intressant inlägg. Man får alltid höra om hur bra SEO är, äntligen något om hur dåligt det kan vara.

Twittrar detta inlägg.

Alexander 16 mars 2011 kl. 22:27

Kul inlägg, första gången jag sett en post där man skriver nackdelar istället för allt som är bra :p

Seolokal 01 april 2011 kl. 23:23

Glömde att skriva att SEO är en svår, lång och hårt arbete.

Lasse 02 april 2011 kl. 16:47

Du har alltid intressanta blogg inlägg

Leave a Comment

Previous post:

Next post: